Laatste week... - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Maike Westland - WaarBenJij.nu Laatste week... - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Maike Westland - WaarBenJij.nu

Laatste week...

Door: Maike

Blijf op de hoogte en volg Maike

26 Mei 2009 | Zweden, Trollhättan

Het is alweer dinsdag en mijn laatste week is ingegaan... Als ik zo kijk op mijn blog, nog maar zes dagen, dat klinkt wel kort.
Toch heb ik wel zin om naar huis te gaan.
Na al mijn belevenissen heb ik zin om af te studeren en voor de klas te staan. Weer zelf het werk doen!
En wat ik vooral heb gemerkt hier is dat mijn gevoelens voor Ghana nog sterker zijn geworden. Ik wil nu echt daarheen en heb zin om me er meer in te gaan verdiepen!

Maar laat ik mijn belevenissen van afgelopen week met jullie delen.
Er waren maar twee dagen stage, de leerlingen hadden naast hemelvaart ook de woensdag vrij.
Deze dagen verliepen dan ook vrij normaal.
Woensdag was ik op de Engels sprekende afdeling van de Paradisskolan. Die is in 1992 gestart op aanvraag van de Saabfabriek. Zo kunnen de kinderen van ouders uit het buitenland in het Engels les volgen en teruggaan naar het land van de ouders. Helaas met de crisis loopt ook het leerlingenaantal achteruit en op de dag dat ik er was, waren er maar zes kinderen. Ik was in de klas met de wat jongere kinderen, van 5 tot en met 9 jaar.
Het onderwijs was gestoeld op het Montessori-onderwijs wat erg interessant was om te zien! Ze maken al het (Engelse) materiaal zelf en het zag eruit als veel werk.
Wel ben ik fan van het hoekenwerk om zo verschillende werkplekken te creëren. Ik ben benieuwd wat ik van alle ervaringen hier mee zal en kan nemen in mijn te geven onderwijs.

Donderdag heb ik de hele dag gestudeerd, ik heb natuurlijk nog zat te doen voordat ik afstudeer.
Maar dat leidde me mooi af, want anders zaten mijn gedachten teveel bij Stockholm waar ik vrijdag heen ben gegaan!
Al om 5.00 uur ging ik de deur uit om de trein te halen.
Prachtig om 10.00 uur kwam ik aan en vijf minuten later zag ik mijn ouders, perfect!
We zijn eerst naar het hotel gegaan, spullen gedropt en de stad in.
Al mooie gebouwen daar gezien, vooral de skyline was prachtig! Ook alvast de Stokholmpas voor de volgende dag gekocht.
En ik heb ze natuurlijk getrakteerd op DE Starbucks (zelfs beter :)) van Zweden, Espressohouse.
Na een wandeling in de stad, gingen we naar het hotel om weer wat energie op te doen.
Ik had eigenlijk nog wel wat energie en ben ik de stad ingegaan waar Corine met haar moeder en zus was!
Ontzettend leuk om in 'mijn' land mijn mensen te zien!!!
Na wat gedronken te hebben terug naar het hotel en daarna weer de stad in om wat te eten. We kwamen een leuk Arabisch tentje tegen waar we veel te eten kregen.
Nog wat door de stad gelopen met alle fijne lichtjes en hop naar bed.
's Morgens heb ik eerst even gezwommen in het hotel, wat een manier om wakker te worden!
Er was een lange rij voor het ontbijt, het was dan ook een groot hotel!
Na het ontbijt zijn we naar Gamla Stan gegaan, het prachtige oude gedeelte van de stad. De wisseling van de wacht gezien, die lang duurde en echt een kunstje was, maar toch leuk om te zien.
Daarna konden we het paleis in waar we de schatkamer en de troonzaal konden zien.
We wilden alledrie graag naar het Vasamuseum waar een ontzettend groot (gezonken) schip uit de 17e lag die ze heel uit het water hebben gevist. Ontzettend mooi om te zien! En ik vond ook de geschiedenis van Zweden die erbij hoorde interessant.
Hierna hadden we nog een half uurtje voordat Junibacken dicht zou gaan. Dit was vooral een museum voor kinderen waar de verhalen van Astrid Lindgren tot leven kwamen. We konden met een treintje, in het Nederlands, een tocht maken langs al haar verhalen, dat was ontzettend leuk!
Ik heb zelfs een Zweeds boek van haar gekocht, 'Ronja Röversdotter'.
Het was inmiddels prachtig weer, dus even aan het water gezeten en daarna een ijsje.
Daar bij het ijsje reed toevallig een oude tram, met nog van die oude conducteurs. Daar zijn we ingesprongen en hebben de tocht twee keer gemaakt :).
Toen was het toch wel echt tijd om te gaan eten, want we hadden afgesproken met de Corineclan.
We vonden een leuk tapastentje, waar we heerlijk hebben gegeten!
Ook hierna weer even de stad ingelopen, waar je helaas voor alle cafe's moest betalen. Behalve voor de Amerikaanse waar ik een heerlijke cocktail gedronken heb.
Daarna was het weer heerlijk slapen om energie op te doen voor mijn laatste Stockholmdag.
Op zondag gold onze pas nog, dus op naar de boten. In het zonnetje gewacht en daarna een tocht van een uur door de Stockholmse haven gemaakt. Je gelooft het niet, maar ik kom bruin terug uit Zweden!!! De zon is hier echt feller, het voelt sneller warm en je wordt dus sneller bruin :):):).
Na de boottocht wilde ik toch nog graag met de kaart gratis naar het Historisch museum waar ze een prachtige tentoonstelling hadden van de Zweedse geschiedenis, inclusief de Vickingtijd, die heb ik dus ook maar mooi meegepikt :).
Hier konden we op het terrasje een broodje eten.
Daarna nog even een stukje door de stad gelopen en toen werd het toch tijd voor mij om mijn spullen te halen bij het hotel.
We zijn wat heen en weer gegaan met de metro, maar ook dat moet je meegemaakt hebben ;).
Op naar het station waar een bus me naar het vliegveld zou brengen.
Het vliegveld ja, want ik heb een binnenlandse vlucht gemaakt! Voor mensen tot 26 is er een standby kaart en er waren nog genoeg plekken over. Ik kon dus vrij goedkoop naar Trollhättan vliegen :).
Daar moest ik met de bus, maar niemand wist waar de halte was. En ook hier heb ik toen de vriendelijkheid van de Zweden meegemaakt: ik mocht gratis mee in een taxi en de man die 'm had besteld vond het zelfs prima om me gratis thuis af te zetten. Wat een gelukkie!

En nu is dus alweer mijn laatste week hier. Gisteren was het afscheid nemen van de Namibische meiden, die hier wel mijn beste vrienden waren! Ik hoop contact met ze te onderhouden en ze eens op te zoeken!
Vandaag heb ik nog een klein bezoekje naar de sluizen hier meegepikt met de jonge kinderen.
Morgen ga ik naar een school aan de kust en dan alleen donderdag en vrijdag nog maar stage. Ik zal de kids wel missen, ze waren ondanks mijn slechte Zweeds zo aardig voor me!

Er komt vast nog wel een berichtje, ik ben van plan om alle gratis musea in Gothenburg te bezoeken.

Tot snel weer allemaal!

x

  • 27 Mei 2009 - 07:31

    Elske:

    Heeey zus,

    Wat een leuk verhaal om te lezen zeg. Het gaat inderdaad allemaal zo hard. Je laatste week alweer. Dat zal wennen voor je zijn als je weer thuis bent. Stockholm was dus zeker de moeite waard!?

    Heel heel veel plezier deze laatste dagen. Hoop inderdaad nog wel op een laatste berichtje.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 Mei 2009 - 13:01

    Henk Westland:

    Wat een leuke foto,s Maike. Kunnen wij nog even nagenieten. En wat een geluk met die taxi.
    Vraagje: Wie is Liesje?
    Heb je haar in Zweden ontmoet? Ze is geboren in Huizen, grappig he?
    Veel plezier weer de laatste week en tot ziens maandag. Nog even contact houden over de aankomst op Schiphol! xx
    Henk

  • 27 Mei 2009 - 19:57

    Jenneke:

    Wat hebben we genoten ! Kijk regelmatig naar de foto's, met een beetje heimwee. De overgang naar werken was erg groot, maar ja...zo weer een weekend van 3 dagen.
    Dag lieverd, we vonden het geweldig om met jou in Stockholm te zijn. Jammer dat het ontbijt thuis zo karig is.
    Liefs en tot maandag,
    Jenneke xxx

  • 28 Mei 2009 - 20:34

    Corine:

    Haha, ik sluit me helemaal bij je ouders aan. Ik mis mijn smoothie ook in de ochtend.. Tnx voor je onwijs leuke kaart, superlief!
    Hierbij dan ook maar weer meteen een berichtje, zodat ik hopelijk geen klachten meer krijg:)
    Geniet nog ff van je laatste dagen en zie je in Nederland!!

    xcor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Trollhättan

Maike

Actief sinds 04 Maart 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 35123

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 14 December 2010

Ghana

17 April 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: