Akwaaba - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maike Westland - WaarBenJij.nu Akwaaba - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maike Westland - WaarBenJij.nu

Akwaaba

Door: Maike

Blijf op de hoogte en volg Maike

21 Augustus 2010 | Ghana, Accra

Akwaaba, ‘welkom’, hoor en zie ik overal om me heen. Hiermee heet ik je akwaaba op mijn blog. En zeg nu niet meteen: ‘dankjewel’, want hier zeggen ze “yaa son”. Wat zo goed als ‘jij ook’ betekent.
Zo begon mijn eerste echte dag in Kokobeng. Met Twi-les, de moedertaal van de Ghanezen.
Eigenlijk zou de introductieweek beginnen met een rondleiding door het dorp.
Maar om 3 uur ’s nachts was het begonnen met regenen en om ongeveer 12 uur hield het pas op.
“Ach”, zeiden Yao en Marlieke van de organisatie, “dit gebeurt maar 5 keer per jaar. We gooien het programma wel om.”
En zo zat ik bij mijn eerste Twi-les. Waarbij het door de omstandigheden echt een akwaaba in Ghana was.
Ik moet nog wat wennen aan het toch wat tropische klimaat. Het is benauwd, vochtig en vooral warm. Een middagdutje ’s middags is in de eerste week dan ook wel lekker.
De reis is goed gegaan. Zelfs het overstappen in Tripoli, Libië. Al keken de groepjes mannen me wel aan met een blik van: wat doet die jonge westerse meid nou hier?
Op het vliegveld sloot ik me maar aan bij een groepje Nederlanders, voelde toch veiliger.
Zij bleken ook naar Ghana te gaan, maar dan om twee weken naar vlinders te zoeken.
Maar mijn koffers zijn er, er stond keurig iemand op me te wachten op het vliegveld in Accra die me naar het guesthouse bracht. Ook de 6 uur lange rit naar Kokobeng ging voorspoedig met een tussenstop in een prachtig beachresort. En zo ben ik echt op plek van bestemming.
De daycare gaat volgende week weer open, geleid door een andere vrijwilliger en mij. De kinderen hebben vanwege de oogst namelijk nog vakantie.
Dus deze eerste week is er introductie in de morgen. Op het moment van posten van deze blog heb ik de stad Kumasi gezien, heb ik een rondleiding door het dorp gehad en drumles gehad.
Daar zal ik later nog wel meer over vertellen.
Voorlopig ben ik hier op de compound nodig voor de daycare. Half september zal ik ook les gaan geven op de school in het dorp.
Er liggen nog wat plannen om op te starten hier, waar ik in mag meedenken. Genoeg voor mij om te doen dus. Mijn avontuur is begonnen!

  • 21 Augustus 2010 - 15:27

    Sjaane:

    Hey Moeik!

    de kop is eraf! Altijd spannend zo de eerste week en zeker in een vreemd land. Leuk dat foto's uploaden lukt, pas je op met stilstaand water?
    Hier alles goed, vandaag naar bloemencorso geweest.

    xxx

  • 21 Augustus 2010 - 16:25

    Myrna:

    Hoi Maike!

    Sawubona to you too! Dat is welkom in het Zulu.

    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen! Ik ga je volgen! Drumles lijkt me gaaf, met van die grote drums??

    Veel plezier!

    xxx Myrna

  • 21 Augustus 2010 - 17:03

    Jenneke:

    Hoi lieve dochter,
    Wat fijn om zulke positieve dingen te lezen. Leuke foto's....ons dekbed in het verre Ghana, ha ha ha. Logisch dat je even moet acclimatiseren in de tropische warmte. Je moet ook vast een ander levensritme aannemen. Het huis ziet er mooi en groot uit. Leven jullie daar door de week ? Vandaag hebben wij genoten van de zon en van het Bloemencorso. Spannend dat het echte werk maandag gaat beginnen. Daycare is waarschijnlijk de kinderopvang voor de werkende vrouwen ? Heel veel succes. We denken veel aan je !! Veel liefs en tot de volgende keer. xxx Henk en Jenneke

  • 21 Augustus 2010 - 17:47

    Hester Van Beek:

    Hoi Maike,
    Fijn dat je zo goed bent aangekomen! Wij vinden het erg leuk om over jouw belevenissen te lezen. Wat een prachtige natuur! Nou, veel succes met de taallessen en tja, eigenlijk met alles daar! Groetjes, Wim en Hester en de kids

  • 21 Augustus 2010 - 17:48

    Marleen:

    Hoi Hoi,
    Leuk om op deze manier van je te horen. Gelukkig reis goed gegaan. Nu aan het "echte" werk. Als je les gaat geven, in welke taal gaat dat dan? Pas je tempo van bewegen maar aan aan de temp. Toi Toi met alles!
    Liefs, Marleen.
    xxx

  • 22 Augustus 2010 - 16:01

    Karen Van Viegen:

    hoi Maaike,

    leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik kijk uit naar je volgende bericht! heel veel plezier en succes met alles,

    groetjes van ons allemaal

  • 22 Augustus 2010 - 20:14

    Gijs En Jennie:

    Hoi Maike, Fijn dat de reis goed is gegaan en dat de eerste indruk goed is. Super dat je er nu bent en maandag aan de slag kan gaan. Leuk dat je ook nog leuke dingen naast het werk kan doen zoals trommel lessen. De foto's zijn ook heel mooi, wat een strand en de foto met de mand op je hoofd is echt een super leuke foto.
    Aan de warmte ga je vast snel wennen, probeer je tempo aan te passen dan lukt het vast. Ik vind dat je al heel wat gedaan hebt in je eerste week, leuk.
    Heel veel succes maandag en we blijven je zeker volgen.
    Lieve groet Gijs en Jennie

  • 23 Augustus 2010 - 09:19

    Betty:

    Akwaaba Maike,
    Je vader had ons al via een sms laten weten, dat je veilig en wel aangekomen was.
    Ik ben zo ongelooflijk trots op je, dat ik tegen iedereen die het hier bij SWB wil horen, vertel dat je voor een half jaar in Ghana bent.
    Het zal zeker wennen zijn qua temperatuur. Ga maar regelmatig een dutje doen.Veel suc6 en plezier op de dagcare.
    liefs, Betty

  • 23 Augustus 2010 - 14:04

    Elske:

    Heel gaaf om dit te lezen. Je droom is gewoon is gewoon op dit moment bezig!
    Inderdaad genoeg te doen en dat is natuurlijk ook wel goed voor je. Je wil zoveel mogelijk betekenen voor anderen natuurlijk.
    Blijf deze weblog maar zoveel mogelijk bijhouden!

    kusssie

  • 25 Augustus 2010 - 14:04

    Wendy:

    Haaai!

    We hebben nog gezwaaid vanuit Tunesie zondags toen je in Tripoli was.. Heb je niet zien terugzwaaien! ;) Het was daar al warm.. Ghana zal nog wel wat warmer zijn! Succes met aanpassen en ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Liefs, Wendy

  • 25 Augustus 2010 - 17:27

    Joke Westland:

    Hoi lieve ondernemende nicht. Geweldig dat je veilig bent aangekomen.
    Ik ben super trots op jou dat je naar Ghana bent gegaan. Succes met de taal te leren.Ik wens dat je, je thuis zal voelen in Ghana. Hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.
    Dikke knuffel van tante en Joep!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Vanaf 16 augustus bevind ik mij in Kumasi en Kokobeng bij Good Work Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2011

Koffier

04 December 2010

Cultuurshock

04 December 2010

Vakantie!

21 November 2010

Eerste week in Ghana

21 November 2010

Me dor wo
Maike

Actief sinds 04 Maart 2009
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 35140

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 14 December 2010

Ghana

17 April 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: