Me hoye - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maike Westland - WaarBenJij.nu Me hoye - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maike Westland - WaarBenJij.nu

Me hoye

Door: Maike

Blijf op de hoogte en volg Maike

14 Oktober 2010 | Ghana, Accra

Me ho ye

Me ho ye; Het gaat goed met m’n gezondheid. En met die van jullie? Het blijft superleuk om berichten uit Nederland te horen!
Ik heb dus, zoals gezegd, veel over mezelf geleerd. Afgelopen week ging het dus goed met me. Ik heb het weer naar m’n zin, geniet weer van de kinderen.
En natuurlijk van alle belevenissen eromheen, hier in het toch wel verre en andere Ghana.

Maike de loodgieter
Zaterdagmorgen, net voordat we naar de stad wilden gaan, zat de wc verstopt. We trekken na het plassen niet door, want dat kost teveel water. Maar nu was er wel een hele berg wcpapier in de hals achtergebleven. Het water wilde dus niet meer weg. Uiteindelijk ben ik bewapend met een zak om mijn arm de pot ingedoken. Het wcpapier doorgeduwd en door de druk ook meteen de rest. Spinnen, hagedissen, vieze klusjes, ik draai er m’n hand niet meer voor om…

Stapavond
Zaterdagmiddag hadden we de spullen al bij ons guesthouse in Kumasi gedropt. We zijn daar gaan optutten en zo zagen we er ineens helemaal anders uit. Geen vieze kleding meer, make-up op en mooie kleren aan. We waren niet meer de vrijwilligers zonder make-up, want anders doorgelekte panda-ogen. Ik was dan wel de enige die ook aan nette schoenen had gedacht om mee naar Ghana te nemen. Dus Emma, Mijke, Ester en Henrike moesten het doen op Birckenstocks, Havaianas en Teva’s. Toch wel de vrijwilliger in ons laten zien dus.
We aten eerst bij Queen’s Gate, die was al enige open om 19.00 uur! ’s avonds. Er was wel nog maar een ding van het menu: gefrituurde kip met frietjes. Heel lekker was het! We vroegen de bediening wat leuk was in de stad. Zij zeiden, hoe verrassend, Queens Gate! Maar nu bij het stadion van Kumasi. Daar moesten zij ook heen om te werken, we konden wel een taxi delen. Dat hebben we dan ook zeker gedaan en zo zaten we voor 1 cedi (50 eurocent per persoon) uiteindelijk met ons kont achter een biertje of wijntje. Het was supergezellig! Een terras waar je kon zitten en dansen, een verhoging waar je kon zitten en een goed gevulde bar. Maar het mooiste: een liveband met heerlijke Afrikaanse klanken. We hebben dan ook goed met onze billen geschud. Tussen alleen maar donkere mensen en die ook nog eens vaak rood of zwart aan hadden. Wat betekende dat dit het feest na een begrafenis was.
Al om 22.15 uur moesten we afscheid van de dansvloer nemen. We hadden een tijdslimiet van 23.00 uur in het guesthouse. Dat is lang geleden, 23.00 uur thuis moeten zijn!
Maar het was maar goed, want de volgende dag moesten we weer vroeg op voor de bruiloft.

Bruiloft
Dezelfde kleren aan als naar het stappen en de make-up weer een beetje bijgewerkt gingen we op weg naar het trotrostation.
Daar zouden we onze kok op de compound, Vic ontmoeten. Maar, had zij zelf ook gezegd, het zijn wel Ghanezen he, dus niet helemaal van de tijd. Er is altijd genoeg te zien op de markt en bij de busjes, dus ik vermaakte me wel. Uiteindelijk kwamen er wat familieleden. Ik herkende de moeder van Vic, die had ik al eens ontmoet. Samen met andere familieleden werden we in een trotro gepropt. Vic ontmoette we later in de kerk. Onderweg werd een paar keer de weg gevraagd aan voorbijgangers. Niemand van de bruiloftgasten wist waar de kerk was!
Eindelijk bij de kerk, was de zondagschool ook nog eens uitgelopen. Dus als je zegt, de dienst begint om 9.00 uur, dan is het 11.00 uur. En duurt het dus ook langer. En enigszins eindeloos met preken in het Twi. Ik viel bijna in slaap wat toch wel een prestatie was, aangezien de boxen op geluidsniveau vliegtuig stonden.

Het was natuurlijk wel heel bijzonder om mee te maken.
Met een hele knappe bruid in een jurk vol tierelantijnen die net niet helemaal aansloot. En een knappe bruidegom in een net te lange broek en een jasje met net te korte mouwen. Er werd tijdens de dienst veel gedanst en gezongen.
Na afloop werden er foto’s gemaakt. Nog net niet aan mijn haren werd ik er ook bij gesleept. De obruni’s waren er toch om mee te showen? Dus moest ik hop naast de bruid staan en Mijke stond met haar hoofd tussen het bruidspaar.
We mochten mee naar het ‘feest’ ergens bij een familielid in de achtertuin/binnenplaats. Het was gloeiendheet onder een partytent. We kregen wel wat te drinken en een snack. Maar zoals Vic ook zei: we moesten wel gaan want die trotro’s naar Kokobeng… Tegenwoordig dringen geblazen en als je niet op tijd bent, kom je niet meer terug naar huis.
Afgepeigerd sliepen we al om 21.00 uur om energie op te doen voor een nieuwe week.

Daycare
Er zit structuur in! Om 9.00 uur marcheren de kinderen naar hun ´klassen´. Mijke en ik hebben om en om de middelsten of de kleintjes om les te geven of om mee te spelen. En dat bevalt ons allebei wel. Soms lesgeven en soms kleine kinderen knuffelen dus. En daar word ik toch wel gelukkig van.
Al was deze week wel een huilweek voor de kids. Er zijn een paar nieuwe kinderen bij die toch wel wat moeite hebben om te wennen. Dus dat is vaak krijsen, wat best hard klinkt, zo galmend op de binnenplaats. Ze wennen vast snel en kunnen dan lekker gaan meespelen.

Geld
Eindelijk voor jullie kan ik een bericht schrijven wat er met het geld gaat gebeuren dat ik zo lief van jullie allemaal heb gekregen!
Het blijft een drama, een trotro vinden (die ten eerste niet stuk is) die de kinderen uit de omliggende dorpen wilt ophalen. Dus gaat GWG over op plan B: een eigen busje kopen en iemand van de staff z’n rijbewijs laten halen. Het busje kan dan niet alleen de kinderen ophalen, maar ook nieuwe vrijwilligers en er kunnen boodschappen mee gedaan worden. Er is natuurlijk veel geld voor nodig. Dus hebben de vrijwilligers die nu in Kokobeng zijn bedacht dat we een grote pot maken waar al het geld inkomt dat wij kunnen ophalen.
Ik heb maar liefst 1000 euro van jullie gekregen in totaal, dus dat is een supermooi begin!

Weekend
Volgende week heb ik weer wat te vertellen vast, want dit weekend is het meidenweekend in Cape Coast. Helaas zien we dan wel Henrike voor het laatst. Zij is samen met mij hier in Kokobeng aangekomen, dus het zal wel heel gek zijn om haar te moeten missen.

Tot snel,

Maike

  • 14 Oktober 2010 - 17:48

    Marleen:

    Hoi Maike,
    Wat een leuke verrassing, zomaar op donderdag al een verslag.Een avondje stappen, een bruiloft en een plan voor de besteding van het geld. En dat allemaal in een paar dagen. Fijn dat je je weer goed en vooral nuttig voelt. Hier is het volgende week herfstvakantie. Wij gaan dan een weekje primitief doen op een camping. Het belangrijkste van een camping vind ik altijd het sanitair. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat ik met een zak om m'n arm de boel moet ontstoppen. Ik denk dat jij in het vervolg nergens meer tegenop ziet. Wat zijn wij dan een luxe-mensen, die heel veel eisen stellen. Maar ja, zo is het leven hier ingericht. Des te belangrijker dat jij ons met je verhalen weer back to earth haalt. Nou nichtje, blijf je verbazen en hou ons maar steeds de spiegel voor.
    Liefs, Marleen.

  • 15 Oktober 2010 - 06:46

    Gijs En Jennie:

    Lieve Maike,

    Fijn dat je weer wat lekkerder in je vel zit. Niet dat het erg is als het even anders is hoor, dat hoort er ook bij.
    Met ons gaat het ook prima. Zaterdagavond gaan we naar de toneelvoorstelling in Wijk bij Duurstede, kijken of je ouders en familie nog een beetje toneel kunnen spelen.
    Leuk om een bruiloft mee te maken, hebben jullie er ook nog foto’s gemaakt?
    Stoer dat je ook alles aanpakt en nergens vies van bent, een verstopping in een wc verhelpen is hier al niet een al te fijne klus met al de middelen die we daar voor hebben, laat staan bij jullie!
    Volgende week is het al weer twee maanden dat je daar bent, voor ons gevoel vliegt de tijd.
    Leuk dat jullie al zo veel voor elkaar hebben gekregen en nu ook een beetje structuur hebben in de dagbesteding. We wensen je een fijn weekend met de meiden en kijken al weer uit naar wat je verhaal volgende week.
    Blijf lekker genieten van alles wat je meemaakt.
    Lieve groet,
    Gijs en Jennie

  • 17 Oktober 2010 - 20:17

    Joke:

    Hoi Lieve nicht het blijft ontzettend leuk om je te volgen in het verre land. Geweldig dat er een plan is samengevat om zelf een busje aan te schaffen dat geeft vele voordelen.
    Knap hoor dat je ook al loodgieter bent geworden.
    Bij het lezen word ik al misselijk en jij doe het gewoon even. Wat leuk dat jullie uitgenodigd waren op een trouwerij.Oma geniet erg van je belevenissen. Elke week printen we je verslag uit en lezen het haar voor. Betty heeft een map voor Oma aangeschaft en daar bewaren we jou verslagen in. Oma is super trots op jou en vind jou zeer dapper en wij met haar.
    Lieve Maike geniet van alle belevenissen en zeker zijn ook wij blij dat je weer beter in je velletje zit.
    Van Oma en mij een dikke knuffel! Liefs Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Vanaf 16 augustus bevind ik mij in Kumasi en Kokobeng bij Good Work Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2011

Koffier

04 December 2010

Cultuurshock

04 December 2010

Vakantie!

21 November 2010

Eerste week in Ghana

21 November 2010

Me dor wo
Maike

Actief sinds 04 Maart 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 35138

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 14 December 2010

Ghana

17 April 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: